Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
NEWSY :
Reklama
Reklama
Reklama

Matulka i Syty dominują w Valvoline Rajdzie Małopolski. Trzeci triumf w sezonie [FOTO]

Valvoline Rajd Małopolski, czwarta runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP), przeszedł do historii. Jakub Matulka i Damian Syty w potężnej Škodzie Fabia RS Rally2 ponownie udowodnili swoją dominację, odnosząc trzecie zwycięstwo w tym sezonie. 25-letni Matulka, wraz z doświadczonym pilotem, pozostawił konkurencję daleko w tyle, umacniając swoją pozycję lidera w klasyfikacji generalnej mistrzostw.
Valvoline Rajd Małopolski 2025, Jakub Matulka, Damian Syty, RSMP 2025, Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

Autor: Maciej Niechwiadowicz/Małopolska Alarmowo

Podziel się
Oceń

Tegoroczna edycja Valvoline Rajdu Małopolski (10-12 lipca), odbywająca się już po raz trzeci w randze rundy RSMP i HRSMP (mistrzostwa historyczne), zyskała również status międzynarodowy, będąc częścią kalendarza FIA CEZ (mistrzostwa strefy Europy Centralnej) oraz imprezą kandydującą do rajdowego Pucharu Europy (FIA ERT). Na starcie stanęło aż 97 załóg, z czego 47 walczyło w RSMP, 28 w HRSMP, a 38 w Rajdowych Mistrzostwach Południa.

Trasa rajdu liczyła 499 km, z czego 137,4 km stanowiły asfaltowe odcinki specjalne poprowadzone malowniczymi drogami w okolicach Wadowic, Myślenic i Makowa Podhalańskiego. Kibice, którzy tłumnie zgromadzili się wzdłuż tras, byli świadkami zaciętej walki i spektakularnych przejazdów.

Niesamowity czwartek: Matulka na czele od startu!

Rywalizacja rozpoczęła się w czwartkowy wieczór w Myślenicach, gdzie załogi mierzyły się z krótkimi, ale wymagającymi oesami Chełm (3,73 km) i Myślenice (1,35 km). Już od pierwszych kilometrów Jakub Matulka i Damian Syty narzucili swoje tempo, dominując pierwszą pętlę i zdobywając swoje piętnaste i szesnaste oesowe zwycięstwo w tym sezonie.

Choć pod koniec dnia Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot przerwali ich passę, wygrywając ostatni odcinek w Myślenicach, Matulka i Syty zakończyli czwartek na prowadzeniu, z blisko 5-sekundową przewagą nad Grzegorzem Grzybem i Adamem Biniędą (Škoda Fabia RS Rally2). Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Škoda Fabia RS Rally2) zajmowali trzecią pozycję.

Piątek pełen dramatu i wzmacnianie przewagi

Piątkowy etap przyniósł kolejne emocje, a w tym słynny „water splash” na odcinku Żarpłyt Barwałd (9,72 km). Matulka i Syty ponownie pokazali klasę, powiększając swoją przewagę. Niestety, ten dzień był pechowy dla Łukasza Byśkiniewicza, który po przebiciu opony spadł na piąte miejsce.

Ostatecznie, po pięciu piątkowych odcinkach, Matulka i Syty nie tylko obronili żółte koszulki liderów, ale także powiększyli swoją przewagę do blisko 22 sekund nad Grzybem i Biniędą. Na trzecim miejscu plasowali się Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Citroën C3 Rally2), tracąc 25,5 sekundy. Emocjonującą rywalizację przerwała również awaria Zbigniewa Gabrysia i Daniela Dymurskiego, którzy wypadli z trasy w Wadowicach.

Sobota: komplet punktów i pewne zwycięstwo!

Finałowy etap rajdu, który obejmował trzy próby sportowe, tylko potwierdził dominację Matulki i Sytego. Liderzy wygrali dwa z trzech porannych oesów, a na serwis w Wadowicach zjechali z imponującą, 28-sekundową przewagą nad Grzybem i blisko minutą nad Byśkiniewiczem.

Dramat rozegrał się na dwunastym odcinku, gdzie Jakub Brzeziński i Jakub Gerber, dotychczas plasujący się na trzecim miejscu, urwali koło po uderzeniu w krawężnik, co niestety wykluczyło ich z dalszej rywalizacji i pozwoliło Byśkiniewiczowi awansować na podium.

Wielki finał, RMF FM Power Stage Zawoja, był prawdziwą wisienką na torcie. Matulka i Syty nie tylko przypieczętowali zwycięstwo w Valvoline Rajdzie Małopolski, ale również zdobyli komplet 35 punktów, umacniając swoją pozycję w klasyfikacji generalnej mistrzostw.

Dla Jakuba Matulki to czwarty triumf w karierze w rajdzie zaliczanym do krajowego czempionatu i ósme podium w tym cyklu. Grzegorz Grzyb i Adam Binięda zajęli drugie miejsce, a Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski stanęli na najniższym stopniu podium.

Górny górą w „Ośce”, Kwaśny triumfuje w historycznych!

W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) Marcin Górny i Mateusz Martynek (Peugeot 208 Rally4) odnieśli trzecie zwycięstwo w sezonie, wracając na prowadzenie w tabeli. Zacięta walka trwała do samego końca, a ostatecznie Górny i Martynek zdominowali sobotni etap, wygrywając wszystkie siedem odcinków.

W Millers Oils HRSMP triumfował Marcin Kwaśny, jadący tym razem z Michałem Trelą (Subaru Impreza), odnosząc drugie z rzędu zwycięstwo w historycznym czempionacie. Niestety, awaria wyeliminowała z walki Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego (Porsche 911), którzy wcześniej prowadzili. Podium w HRSMP uzupełnili Damian Sawicki i Michał Pryczek (Subaru Impreza) oraz Filip Stopa i Rafał Ślęczka (BMW M3 E36).

Rajdowe Mistrzostwa Południa: Zdecydowało 0,9 sekundy!

W Rajdowych Mistrzostwach Południa emocje trwały do ostatnich metrów! Jacek Bieszczad i Paweł Picak (Honda Civic Type-R) byli liderami na początku, jednak sobotnia rywalizacja przyniosła dramatyczną walkę o ułamki sekund. Ostatecznie, Szymon Gańczarczyk i Sławomir Parzyk (Citroën DS3 THP) triumfowali, pokonując Kamila Kawalca i Sebastiana Krzyżowskiego (Peugeot 208 GTi) o zaledwie 0,9 sekundy!

Co dalej? Kolejna runda krajowego czempionatu – Marma 34. Rajd Rzeszowski – odbędzie się już w dniach 7–9 sierpnia 2025 roku. Czy Matulka utrzyma swoją dominację? Czy Grzyb i Byśkiniewicz zdołają odrobić straty? Z pewnością czekają nas kolejne emocjonujące zmagania na trasach RSMP!

Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa:

  1. Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) 1:21:48.0 s
  2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +40.9 s
  3. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2) +1:01.7 s
  4. Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +1:51.6 s
  5. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +8:21.8 s
  6. Górny/Martynek (Peugeot 208 Rally4) +9:46 s
  7. Rachfał/Mroszczyk (Peugeot 208 Rally4) +12:04.6 s
  8. Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +13:16.7 s
  9. Šandrej/Lejko (Mitsubishi Lancer Evo IX) +13:30.8 s
  10. Hurko/Janasz (Ford Fiesta R200) +14:16.7 s

Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa 2WD:

  1. Górny/Martynek (Peugeot 208 Rally4) 1:31:34.0 S
  2. Rachwał/Mroszczyk (Peugeot 208 Rally4) +2:18.6 s
  3. Hurko/Janasz (Ford Fiesta R200) +4:30.7 s
  4. Mularczyk/Marczewski (Citroen DS3 R3T Max) +4:36.4 s
  5. Januchta/Matuszczyk (Citroen C2 R2) +4:38.6 s

RSMP 2025 – punktacja po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 4/7):

  1. Matulka/Syty 130 pkt
  2. Grzyb/Binięda 78 pkt
  3. Kołtun/Pleskot 64 pkt
  4. Brzeziński/Gerber 61 pkt
  5. Byśkiniewicz/Siatkowski 59 pkt
  6. Szeja/Szeja 53 pkt
  7. Piotr Krotoszyński 43 pkt
  8. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
  9. Ulanowski/Kielar 33 pkt
  10. Górny/Martynek 29 pkt

RSMP 2025 – punktacja 2WD po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 4/7):

  1. Górny/Martynek 103 pkt
  2. Mularczyk/Marczewski 99 pkt
  3. Janowski/Grzenia 73 pkt
  4. Hurko/Janasz 64 pkt
  5. Prus/Lisicki 59 pkt

Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa HRSMP:

  1. Kwaśny/Trela (Subaru Impreza) 1:33:16.5 s
  2. Sawicki/Pryczek (Subaru Impreza) +25.3 s
  3. Stopa/Ślęczka (BMW M3 E36) +4:00.3 s
  4. Święcicki/Ciesielski (Peugeot 106) +4:39.3 s
  5. Skrzypczak/Cienkosz (Mitsubishi Lancer) +7:30.7 s
  6. Maciechowski/Klaczańska (BMW 3 E36) +7:40.5 s
  7. Kiepura/Galle (Lancia Delta HF Integrale) +12:00.9 s
  8. Kołdej/Pietrusiński (Renault Clio Maxi) +12:51.6 s
  9. Krzemiński/Pietruszka (Honda Civic) +14:48.1 s
  10. Szczotka/Mazur (Honda Civic) +15:39.1 s

Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa RMP:

  1. Gańczarczyk/Parzyk (Citroen DS3 THP) 42:33.5 s
  2. Kawalec/Krzyżowski (Peugeot 208 GTI) +0.9 s
  3. Zięć/Powroźnik (Alfa Romeo MiTo QV) +29.9 s
  4. Biernat/Biernat (Citroen DS3 VTi) +2:08.9 s
  5. Boncela/Naworol (Ford Fiesta R1) +2:14.1 s

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

WKRÓTCE W KINACH
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Dołącz do nas!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama