Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
NEWSY :
Reklama
Reklama
Reklama

Kraków mówi "Oszczędź sobie!" i pokazuje, jak dbać o planetę bez zadęcia

Czy wiesz, że proste zmiany w twoim domu mogą zdziałać cuda dla środowiska i twojego portfela? Kraków rusza z nową, inspirującą kampanią "Oszczędź sobie!", która udowadnia, że ekologia nie musi być trudna ani nudna. Zobacz, jak młodzi artyści i naukowcy łączą siły, by pokazać nam, jak oszczędzać energię i wodę z pomysłem!
Sposoby na oszczędzanie.
Sposoby na oszczędzanie.

Autor: Kraków.pl

Podziel się
Oceń

Krakowski magistrat, Uniwersytet Ekonomiczny i Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie postanowiły połączyć siły w szczytnym celu – zachęceniu mieszkańców do bardziej ekologicznego stylu życia. Efektem tej niecodziennej współpracy jest kampania społeczna „Oszczędź sobie!”, zainaugurowana 11 kwietnia. Nie jest to jednak typowa akcja informacyjna. Jej sercem jest wystawa prac studentów ASP, którzy w kreatywny sposób przedstawiają, jak możemy oszczędzać cenne zasoby.

Podczas konferencji prasowej, która dała początek kampanii, podpisano oficjalne porozumienie o współpracy. Zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur z entuzjazmem podkreślał, że inicjatywa ta łączy ekspercką wiedzę z młodzieńczą kreatywnością. – Kampania „Oszczędź sobie!” to przykład mądrej, międzyuczelnianej współpracy, która łączy wiedzę ekspercką z kreatywnością młodych ludzi. Pokazuje, że realna zmiana może zaczynać się od prostych, codziennych decyzji – mówił. Dodał również, że miasto z dumą wspiera akcję, która edukuje i inspiruje do odpowiedzialnego korzystania z zasobów.

"Oszczędź sobie!" – dwa wymiary oszczędzania

Tytuł kampanii nie jest przypadkowy. Z jednej strony zachęca do oszczędzania pieniędzy poprzez zmniejszenie zużycia energii i wody. Z drugiej strony, stanowi przestrogę przed konsekwencjami lekceważenia zmian klimatycznych. Jak tłumaczy pomysłodawca akcji, prof. dr hab. Łukasz Mamica z Uniwersytetu Ekonomicznego, plakaty kampanii w dosadny sposób ukazują potencjalne skutki dalszego ocieplania się klimatu i susz. – Pokazują one, co może nas czekać, jeśli nie podejmiemy zdecydowanych działań w zakresie zmniejszenia zapotrzebowania na energię oraz odejścia od spalania paliw kopalnych na rzecz odnawialnych źródeł energii – wyjaśnia profesor.

Warto podkreślić, że to właśnie młode pokolenie – studenci ASP i UEK – aktywnie zaangażowało się w tworzenie kampanii. To świadczy o ich świadomości i powadze, z jaką traktują problem zmian klimatycznych. Profesor Mamica zauważa również rosnące zainteresowanie studiami na kierunku Gospodarka Energetyczna i Zrównoważona Transformacja na UEK, co potwierdza, że młodzi ludzie chcą mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety.

Młodzi artyści w służbie ekologii

Prace nad kampanią trwały od października ubiegłego roku. Studenci z Koła Naukowego Transformacji Energetycznej i Klimatycznej UEK opracowali praktyczne porady dotyczące oszczędzania energii w codziennym życiu. Z kolei studenci Wydziału Form Przemysłowych ASP stworzyli aż 10 koncepcji graficznych, które w świeży i nowatorski sposób ilustrują tę tematykę.

Jury wybrało sześć zwycięskich projektów, które od kwietnia do września będą prezentowane w przestrzeni miejskiej Krakowa. Autorkami i autorami tych prac są Alicja Góralska, Katarzyna Dynek, Róża Hałun, Weronika Owca, Klaudia Chodura i Piotr Pryk. Co miesiąc mieszkańcy będą mogli zobaczyć nową, inspirującą wizualizację.

Dziekan Wydziału Form Przemysłowych ASP, dr hab. Barbara Widłak, podkreśla różnorodność podejścia młodych artystów do tematu. – Każda z propozycji reprezentuje odmienną koncepcję, zarówno pod kątem wybranego problemu, jak i rozwiązania graficznego. Różnorodność podejścia do tematu daje szansę dotarcia do szerszej grupy odbiorców – mówi. Dodaje również, że praca nad kampanią to dla studentów nie tylko szansa na promocję, ale także ważne poczucie sprawczości.

Gdzie zobaczyć ekologiczne inspiracje?

Jeśli jesteście ciekawi, jak młodzi artyści zinterpretowali ideę oszczędzania, możecie odwiedzić wystawę ich prac w holu Pawilonu Sportowego UEK przy ul. Rakowickiej 27. Wystawa potrwa do 5 maja. Same plakaty kampanii będą widoczne w pojazdach komunikacji publicznej, przestrzeni miejskiej, na stronach internetowych Urzędu Miasta Krakowa oraz w mediach społecznościowych współorganizatorów.

"Oszczędź sobie!" to nie tylko hasło. To zaproszenie do zmiany, która przyniesie korzyści nam wszystkim. Przyłącz się do akcji i zobacz, jak wiele możesz zyskać, dbając o naszą wspólną przyszłość!


Napisz komentarz

Komentarze

WKRÓTCE W KINACH
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Dołącz do nas!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama