Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
NEWSY :
Reklama
Reklama

"Tradycja i Folklor Złotem Podhala": Polki Folki XIV 2025

Zakopane, 31 października 2025 r. – Podhale przygotowuje się na kulminacyjne wydarzenie kulturalno-artystyczne jesieni: czternastą edycję Polki Folki XIV, organizowaną przez Fundację Made in Podhale. Pod hasłem „Tradycja i Folklor Złotem Podhala” show, który od lat ustanawia nowe standardy w łączeniu dziedzictwa z nowoczesnym designem, celebruje bezcenną wartość regionalnej kultury, natury i pasji. Złoto w tym kontekście to symbol splendoru i ponadczasowego piękna, ale przede wszystkim bogactwa duchowego i kulturowego tego wyjątkowego regionu.
Aneta Larysa Knap, XIV edycja Polki Folki, "Tradycja i Folklor Złotem Podhala", Zakopane, pokaz mody, moda, Nowy Targ
Podziel się
Oceń

Spektakularny performance i największy pokaz mody folk

Polki Folki to znacznie więcej niż pokaz mody. To wielowymiarowy performance, łączący sztukę, kulturę i design, który wymyka się schematom i przyciąga co roku setki gości do Nosalowy Dwór Resort & Spa w Zakopanem. Tegoroczna edycja to aż dwanaście unikatowych pokazów, w których tradycyjne motywy spotykają się z innowacyjnymi technikami, tworząc manifest współczesnego folkloru.

Na wybiegu zaprezentują się czołowi projektanci, którzy w twórczy sposób interpretują tradycję. Anna Maria Zygmunt z kolekcją „РУСИНКА / Rusynka” oddaje hołd kulturze Rusinów Karpackich, wykorzystując ręcznie robione koronki i hafty w duchu mody zrównoważonej. Barbara Cały stworzyła złotą kolekcję zero waste inspirowaną Dubajem, łącząc tradycyjne koronki z materiałami z recyklingu, co idealnie wpisuje się w globalne trendy ekologiczne. Z kolei Ewa Zbaraszewska zaprasza w podróż do Art Déco, czerpiąc z twórczości Tamary de Łempickiej, a jej projekty z naturalnych tkanin doceniane są na międzynarodowej arenie.

Podhalańskie wzory, przełamane nowoczesnym designem i jesienną paletą barw, zobaczymy w kolekcji „Złote babie lato” od Haft Fashion & Paradnica. Wzruszający hołd kobiecej sile i artystycznej wrażliwości złoży Jadwiga Możdżer kolekcją „Callas”, czerpiącą z symboliki Kintsugi – sztuki naprawiania złotem pęknięć, które stają się źródłem wyjątkowego piękna. Justyna Gamoń Wesołowska reinterpretuje Lasowiaków w kolekcji „Chłopki”, wykorzystując len i denim z autorskimi nadrukami Marii Kozłowej, podkreślającymi lokalną tożsamość.

Wieczorową elegancję z nutą Podhala zaprezentuje łódzka projektantka Patrycja Plesiak w kreacjach „Gold Muse”, a kolekcje Marioli Turbiarz, Pauliny Sitek (RE/FORM) i Wioletty Podsiadlik (Wild Reverie) udowodnią, że zrównoważona moda, minimalizm i inspiracja naturą mogą iść w parze z luksusem. Wśród partnerów modowych po raz kolejny pojawią się także Jubiler Sezam i Salon Optyczny Oko-Trend – Urszula Lasek.

Finałem, na który goście czekają z największą niecierpliwością, będzie pokaz Anety Larysy Knap, pomysłodawczyni i siły napędowej Polki Folki. Jej kolekcja GOLD II to mistrzowskie wzornictwo, gdzie garnitury, płaszcze i garsonki w odcieniach złota, bordo i głębokiej zieleni, łączą podhalańskie motywy z najwyższą elegancją. Spektakl dopełni biżuteria ANUI – „Zanim Zobaczysz”, z monumentalnymi, ekspresyjnymi nausznicami.

Kobiety pasji: Liderki inspiracji na wybiegu

Polki Folki to świadoma platforma, która od lat promuje kobiecą przedsiębiorczość, siłę i autorytet. W tym roku w roli modelek wystąpią "Kobiety Pasji" – liderki, artystki i inspiratorki, które swoją działalnością wspierają kulturę i społeczność. Wśród nich zobaczymy ikony polskiej sceny muzycznej: Edytę Golec z zespołu Golec uOrkiestra oraz Natalię Niemen, cenioną wokalistkę o wyjątkowej wrażliwości.

Wybieg uświetni również Maja Todd, aktualna Miss Polonia 2025, ambasadorka projektów społecznych i reprezentantka Polski na Miss World, oraz charyzmatyczna wokalistka Brathanków – Agnieszka Dyk. Intelektualny wkład wniesie Dominika Ćosić, dziennikarka i publicystka Euronews, a siłę sportowej wytrwałości uosobi Ania Jachimek, multimedalistka sportów wodnych. Listę inspirujących osobowości zamyka Magdalena Lubacz (Maluba), zwyciężczyni programu „Projekt Lady” i influencerka. Ich obecność jest manifestacją siły i kreatywności kobiet, które są autentycznymi ambasadorkami polskiej kultury i zmian społecznych.

Sztuka Polki Folki: Dialog tradycji z nowoczesną technologią

Wydarzenie to także prawdziwe święto sztuki. Tegoroczna edycja, wykraczając poza ramy tradycyjnej prezentacji, zaprezentuje ikony Art Déco i współczesne wizje polskiej tradycji. Po raz pierwszy w Polsce w tak imponującym, wielkoformatowym wydaniu zostanie pokazana multimedialna galeria poświęcona twórczości Tamary de Łempickiej, której styl, zmysłowość i siła kobiecości wciąż inspirują świat mody i designu.

Sztukę współczesną reprezentować będą Maggie Piu, której cykle obrazów celebrują kobietę, ornament i symbolikę, oraz francusko-polska artystka Katarzyna Barré, prezentująca malarstwo i rzeźbę przesiąknięte barwami i wspomnieniami z polskiego folkloru. Interdyscyplinarny wymiar sztuki wniesie Idalia Roberta Kurowska, tworząc autorskie performance łączące muzykę, ruch i obraz, co podkreśla holistyczną głębię artystyczną Polki Folki.

Wizja i profesjonalizm

Koncepcję i stronę artystyczną wydarzenia od 14 lat z sukcesem kreuje Aneta Larysa Knap, której wizja uczyniła Polki Folki symbolem nowoczesnego folkloru. Za elegancję i kobiecą energię biznesową odpowiada Edyta Gąsior, Prezes Fundacji Made in Podhale i właścicielka marki ANUI Jewelry, koordynująca część merytoryczną. Producentem, wnoszącym doświadczenie operacyjne i pasję do nowoczesnych form eventowych, jest Andrzej Kuczyński.

Polki Folki XIV to obowiązkowy punkt na kulturalnej mapie Polski dla wszystkich miłośników tradycji, sztuki, mody i nowoczesnego designu. To przestrzeń, w której polska tradycja staje się luksusem i inspiracją, a "Złoto Podhala" lśni pełnym blaskiem kreatywności i kobiecej siły.

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

WKRÓTCE W KINACH
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Dołącz do nas!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama