Hala SO2 sercem technicznym Krakowa
Modernizacja hali SO2, oddanej do użytku w obecności zastępcy prezydenta Krakowa Stanisława Kracika, stanowi finał zakrojonego na szeroką skalę programu unowocześnienia zajezdni przy ul. Ujastek. Choć jej przebudowa, rozpoczęta 4 stycznia 2021 r., była ostatnim remontowanym obiektem budowlanym, ma ona znaczenie strategiczne.
Głównym celem prac było dostosowanie przestrzeni do najwyższych standardów technicznych i użytkowych, niezbędnych do obsługi nowoczesnego taboru, w tym specjalnie zamówionych 30 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych PESA Bydgoszcz. Pierwszy z tych pojazdów, będących kluczowym elementem przyszłego krakowskiego transportu, pojawi się na torach na początku 2028 roku.
Nowe możliwości serwisowe
Hala SO2 została zaprojektowana do kompleksowej obsługi technicznej i serwisowej wszystkich wagonów tramwajowych eksploatowanych przez MPK SA w Krakowie. Zakres prac obejmie m.in.:
Wymianę kluczowych elementów i podzespołów (silników, przetwornic, kontenerów dachowych).
Podmianę i naprawę wózków.
Drobne naprawy powypadkowe.
Nakładanie reklam na pojazdy.
Równolegle z modernizacją hali, projekt objął budowę wiaty dla tramwajów, całkowite zagospodarowanie terenu (drogi wewnętrzne, ścieżki pieszych, plac manewrowy) oraz rozbudowę i przebudowę całego układu torowego zajezdni.
Eko-innowacje i troska o środowisko
Zmodernizowana hala SO2 wpisuje się w szerszy trend ekologiczny i dążenie do neutralności klimatycznej. Inżynierowie MPK zastosowali tu innowacyjne rozwiązania, które minimalizują wpływ obiektu na środowisko, a jednocześnie obniżają koszty eksploatacji:
Energia odnawialna: Na dachu hali zainstalowano moduły fotowoltaiczne, które będą generować czystą energię elektryczną, znacząco redukując koszty utrzymania obiektu.
Gospodarowanie wodą: Wykonano podziemny zbiornik retencyjny, który ma służyć do gromadzenia nadmiaru wód opadowych, co jest kluczowe w kontekście miejskiej gospodarki wodnej.
Inteligentne ogrzewanie: W newralgicznych miejscach na dachu (połączenia kolejnych naw) ułożono kable grzewcze zapobiegające gromadzeniu się śniegu i lodu.
Nowa Huta jako wzór nowoczesnej zajezdni
Zakończenie prac nad halą SO2 jest symbolicznym zamknięciem wieloletniego programu gruntownej modernizacji zajezdni tramwajowej Nowa Huta, która obecnie jest jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. W ostatnich latach zrealizowano tu szereg kluczowych inwestycji:
Nowoczesna hala obsługi codziennej z eko-myjnią: Budynek o długości 150 metrów, mieszczący dziewięć tramwajów (w tym najdłuższe wagony w Polsce). Myjnia wykorzystuje wyłącznie wodę deszczową, co jest flagowym przykładem ekologicznego podejścia MPK.
Hala tokarki podtorowej: Nowa infrastruktura umożliwia profesjonalną obsługę techniczną wszystkich typów eksploatowanych tramwajów.
Poprawa zaplecza i logistyki: Powstały nowe pomieszczenia socjalne, zmodernizowano wjazdy i wyjazdy oraz dobudowano 12 dodatkowych torów postojowych, co znacząco zwiększyło przepustowość zajezdni.
Korzyści dla pasażerów i pracowników
Wprowadzone nowoczesne rozwiązania przekładają się na wymierne korzyści. Lepsze warunki serwisowania i krótszy czas obsługi technicznej mają bezpośrednio wpłynąć na niezawodność i punktualność krakowskiej komunikacji tramwajowej.
Poprawa bezpieczeństwa i komfortu pracy to także ważny aspekt dla motorniczych i pracowników zaplecza. Dzięki kompleksowej modernizacji, zajezdnia Nowa Huta staje się nie tylko sprawniejszym, ale i bardziej przyjaznym miejscem pracy, gotowym na wyzwania, jakie niesie ze sobą rozwijająca się sieć tramwajowa Krakowa. Inwestycja ta utwierdza mieszkańców w przekonaniu, że miasto konsekwentnie inwestuje w ekologiczny i nowoczesny transport publiczny
Napisz komentarz
Komentarze