Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
NEWSY :
Reklama
Reklama

Zajezdnia Nowa Huta zamyka epokę modernizacji. Hala SO2 gotowa na niskopodłogowce PESA [FOTO]

Kraków, 21 października – Zakończono strategiczny etap modernizacji zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Ostatni z kluczowych obiektów – hala serwisowa SO2 – został uroczyście oddany do użytku. Inwestycja MPK SA ma na celu nie tylko usprawnienie obsługi technicznej wszystkich krakowskich tramwajów, ale przede wszystkim przygotowanie infrastruktury na przyjęcie nowej floty dwukierunkowych, niskopodłogowych pojazdów z Bydgoszczy, co stanowi ważny krok w kierunku zrównoważonej komunikacji miejskiej.
Nowa Huta, zajezdnia w Nowej Hucie, zajezdnia tramwajowa, MPK Kraków, Kraków, infrastruktura, inwestycje

Autor: Kraków PL

Podziel się
Oceń

Hala SO2 sercem technicznym Krakowa

Modernizacja hali SO2, oddanej do użytku w obecności zastępcy prezydenta Krakowa Stanisława Kracika, stanowi finał zakrojonego na szeroką skalę programu unowocześnienia zajezdni przy ul. Ujastek. Choć jej przebudowa, rozpoczęta 4 stycznia 2021 r., była ostatnim remontowanym obiektem budowlanym, ma ona znaczenie strategiczne.

Głównym celem prac było dostosowanie przestrzeni do najwyższych standardów technicznych i użytkowych, niezbędnych do obsługi nowoczesnego taboru, w tym specjalnie zamówionych 30 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych PESA Bydgoszcz. Pierwszy z tych pojazdów, będących kluczowym elementem przyszłego krakowskiego transportu, pojawi się na torach na początku 2028 roku.

Nowe możliwości serwisowe

Hala SO2 została zaprojektowana do kompleksowej obsługi technicznej i serwisowej wszystkich wagonów tramwajowych eksploatowanych przez MPK SA w Krakowie. Zakres prac obejmie m.in.:

  • Wymianę kluczowych elementów i podzespołów (silników, przetwornic, kontenerów dachowych).

  • Podmianę i naprawę wózków.

  • Drobne naprawy powypadkowe.

  • Nakładanie reklam na pojazdy.

Równolegle z modernizacją hali, projekt objął budowę wiaty dla tramwajów, całkowite zagospodarowanie terenu (drogi wewnętrzne, ścieżki pieszych, plac manewrowy) oraz rozbudowę i przebudowę całego układu torowego zajezdni.

Eko-innowacje i troska o środowisko

Zmodernizowana hala SO2 wpisuje się w szerszy trend ekologiczny i dążenie do neutralności klimatycznej. Inżynierowie MPK zastosowali tu innowacyjne rozwiązania, które minimalizują wpływ obiektu na środowisko, a jednocześnie obniżają koszty eksploatacji:

  1. Energia odnawialna: Na dachu hali zainstalowano moduły fotowoltaiczne, które będą generować czystą energię elektryczną, znacząco redukując koszty utrzymania obiektu.

  2. Gospodarowanie wodą: Wykonano podziemny zbiornik retencyjny, który ma służyć do gromadzenia nadmiaru wód opadowych, co jest kluczowe w kontekście miejskiej gospodarki wodnej.

  3. Inteligentne ogrzewanie: W newralgicznych miejscach na dachu (połączenia kolejnych naw) ułożono kable grzewcze zapobiegające gromadzeniu się śniegu i lodu.

Nowa Huta jako wzór nowoczesnej zajezdni

Zakończenie prac nad halą SO2 jest symbolicznym zamknięciem wieloletniego programu gruntownej modernizacji zajezdni tramwajowej Nowa Huta, która obecnie jest jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. W ostatnich latach zrealizowano tu szereg kluczowych inwestycji:

  • Nowoczesna hala obsługi codziennej z eko-myjnią: Budynek o długości 150 metrów, mieszczący dziewięć tramwajów (w tym najdłuższe wagony w Polsce). Myjnia wykorzystuje wyłącznie wodę deszczową, co jest flagowym przykładem ekologicznego podejścia MPK.

  • Hala tokarki podtorowej: Nowa infrastruktura umożliwia profesjonalną obsługę techniczną wszystkich typów eksploatowanych tramwajów.

  • Poprawa zaplecza i logistyki: Powstały nowe pomieszczenia socjalne, zmodernizowano wjazdy i wyjazdy oraz dobudowano 12 dodatkowych torów postojowych, co znacząco zwiększyło przepustowość zajezdni.

Korzyści dla pasażerów i pracowników

Wprowadzone nowoczesne rozwiązania przekładają się na wymierne korzyści. Lepsze warunki serwisowania i krótszy czas obsługi technicznej mają bezpośrednio wpłynąć na niezawodność i punktualność krakowskiej komunikacji tramwajowej.

Poprawa bezpieczeństwa i komfortu pracy to także ważny aspekt dla motorniczych i pracowników zaplecza. Dzięki kompleksowej modernizacji, zajezdnia Nowa Huta staje się nie tylko sprawniejszym, ale i bardziej przyjaznym miejscem pracy, gotowym na wyzwania, jakie niesie ze sobą rozwijająca się sieć tramwajowa Krakowa. Inwestycja ta utwierdza mieszkańców w przekonaniu, że miasto konsekwentnie inwestuje w ekologiczny i nowoczesny transport publiczny


Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

WKRÓTCE W KINACH
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Dołącz do nas!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama