W obliczu rosnących potrzeb komunikacyjnych Małopolski, rządowy program "Mosty dla Regionów" przynosi realne rozwiązania. Najnowsza inwestycja na Sądecczyźnie, obejmująca budowę połączenia drogi krajowej 87 z drogą wojewódzką 969 oraz mostu na Dunajcu, to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w regionie w ostatnich latach. Całkowity koszt zadania wynosi blisko 228,5 miliona złotych, z czego 80% tej kwoty, czyli ogromne dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, pokryje rząd.
Koniec z korkami i lepsze powietrze: Korzyści dla Nowego Sącza
Głównym celem inwestycji jest odciążenie centrum Nowego Sącza od intensywnego ruchu tranzytowego, który obecnie przebiega przez ulice Węgierską i Prażmowskiego. Ukończenie nowego połączenia drogowego pozwoli na skierowanie znacznej części pojazdów na nową trasę, omijającą serce miasta. To przełoży się na:
Płynniejszy ruch drogowy: Mieszkańcy i podróżni odczują znaczną poprawę w zakresie płynności ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Poprawa warunków ekologicznych: Zmniejszenie natężenia ruchu w centrum Nowego Sącza przyczyni się do redukcji emisji spalin i hałasu, co pozytywnie wpłynie na jakość powietrza i komfort życia.
Wzrost bezpieczeństwa: Mniejsze natężenie ruchu na istniejących, często przeciążonych arteriach, zwiększy bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych.
Inwestycja ma przejąć część ruchu samochodowego, który obecnie odbywa się na ul. Węgierskiej, moście Piłsudskiego oraz moście w Starym Sączu (DW 969), co znacząco usprawni komunikację w całym regionie.
Kluczowe detale inwestycji: Co warto wiedzieć?
Nowy most na Dunajcu będzie miał imponującą długość 526 metrów i stanie się centralnym punktem nowego połączenia drogowego o łącznej długości 3721 metrów. Początek inwestycji zlokalizowany jest w miejscowości Chełmiec (gmina Świniarsko), a koniec w Nowym Sączu.
Harmonogram Prac:
Początek budowy: 2026 rok
Zakończenie budowy: 2028 rok
Inwestorem i wnioskodawcą projektu jest Województwo Małopolskie, które aktywnie działa na rzecz rozwoju infrastruktury drogowej w regionie. Warto podkreślić, że zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. "zrid") dla tego zadania zostało wydane przez wojewodę małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara już 28 marca 2025 roku, z nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności, co świadczy o priorytetowym traktowaniu tego projektu.
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg: Silne wsparcie dla regionów
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) to program, który z roku na rok zyskuje na znaczeniu, wspierając kluczowe inwestycje infrastrukturalne w całej Polsce. Dofinansowanie dla zadań mostowych w ramach RFRD wynosi łącznie ponad 1,97 miliarda złotych, co świadczy o skali i ambicjach programu. Nabory wniosków przeprowadzane są w I kwartale każdego roku.
Do tej pory w ramach RFRD podpisano 15 umów o dofinansowanie, a 3 zadania mostowe zostały już zakończone i rozliczone. Pozostałe projekty są w trakcie realizacji, co pokazuje dynamiczny rozwój infrastruktury drogowej w Polsce dzięki wsparciu rządowemu.
Piątkowy briefing prasowy
11 lipca odbył się briefing prasowy na miejscu przyszłej inwestycji, w którym uczestniczyli m.in. posłowie Urszula Nowogórska i Piotr Lachowicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec, dyrektor Biura Wojewody Łukasz Krzysztofik, a także przedstawiciele GDDKiA Oddziału w Krakowie i prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel.
Dyrektor Łukasz Krzysztofik podkreślił, że inwestycja ma na celu znaczące usprawnienie przepływu ruchu w regionie, łącząc ul. Węgierską (DK 87) z tzw. Zachodnią Obwodnicą Nowego Sącza (DP 1583K).
Nowy most na Dunajcu i towarzysząca mu infrastruktura drogowa to nie tylko kolejny projekt, ale realna zmiana, która odmieni oblicze Sądecczyzny i usprawni codzienne życie tysięcy mieszkańców. Czekamy z niecierpliwością na rozpoczęcie i pomyślne zakończenie tej kluczowej inwestycji!
Co sądzisz o planowanej inwestycji? Czy Twoim zdaniem nowy most skutecznie rozwiąże problemy komunikacyjne Nowego Sącza? Podziel się swoją opinią w komentarzach!
Napisz komentarz
Komentarze