Dlaczego ta rozbudowa jest kluczowa?
Wzrost liczby pasażerów na krakowskim lotnisku przekroczył wszelkie prognozy. Jak podkreśla Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport, dotychczasowe modernizacje były jedynie „półśrodkami”. Lotnisko, które w tym roku ma obsłużyć około 13 milionów pasażerów, pilnie potrzebuje nowej infrastruktury, aby utrzymać swoją pozycję. Pierwotne plany, które zakładały przepustowość 12 milionów pasażerów rocznie, szybko stały się nieaktualne. Nowa wizja, po gruntownej weryfikacji, zakłada możliwość obsługi aż 19 milionów pasażerów rocznie po zakończeniu wszystkich etapów w 2031 roku.
„Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wypracowana przez nas pozycja lidera dużych lotnisk europejskich, jeżeli chodzi o tempo rozwoju, nakłada na nas obowiązek zadbania także o odpowiedni poziom infrastruktury” – mówi Łukasz Strutyński.
Co się zmieni? Nowa przestrzeń i komfort
Nowa, zachodnia część terminalu (T6), powstanie na przestrzeni 44,5 tys. metrów kwadratowych, rozłożonych na czterech kondygnacjach. Pod względem architektonicznym ma stanowić spójne dopełnienie istniejącego terminalu.
Parter to przede wszystkim rozbudowana hala odbioru bagażu oraz nowa strefa przylotów dla pasażerów spoza strefy Schengen.
Pierwsze piętro przeznaczone będzie na poczekalnie odlotowe non-Schengen, a także strefę komercyjno-gastronomiczną.
Drugie piętro to lokalizacja dla Business Lounge.
Kondygnacja podziemna to przestrzeń techniczna, magazyny i pomieszczenia socjalne.
Kluczowym elementem rozbudowy jest także nowa strefa kontroli paszportowej dla podróżnych non-Schengen, wyposażona w aż 32 stanowiska i 10 bramek do automatycznej kontroli dokumentów (ABC) dla przylotów oraz 22 stanowiska i 10 bramek ABC dla odlotów.
Etapowanie prac: przemyślana strategia rozwoju
Jak wyjaśnia Janusz Kardasiński, członek zarządu Kraków Airport, cała inwestycja została podzielona na etapy, aby minimalizować utrudnienia dla pasażerów. Zmieniono pierwotną kolejność prac, aby sukcesywnie zwiększać przepustowość.
Etap I: Rozbudowa T6. Ogłoszenie przetargu już w najbliższy poniedziałek, 22 września. Termin składania ofert upływa 13 listopada 2025 roku, co stwarza szansę na podpisanie umowy jeszcze w tym roku. Oddanie tej części planowane jest na rok 2029.
Etap II: Wschodnie skrzydło (T7). Po oddaniu T6, możliwe będzie wyburzenie dawnego budynku cargo i wzniesienie w tym miejscu wschodniego skrzydła terminalu.
Etap III: Modernizacja istniejącej części (T5). Ostatni etap to gruntowna modernizacja obecnego obiektu.
Dzięki takiemu podejściu lotnisko będzie mogło stopniowo zwiększać swoją przepustowość, nie pogarszając warunków podróżowania w trakcie trwających prac budowlanych. Pełna modernizacja i rozbudowa terminalu mają zostać ukończone w 2031 roku, co sprawi, że Kraków Airport stanie się jednym z najnowocześniejszych hubów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Napisz komentarz
Komentarze